Inga nyheter är goda nyheter!

Alla som jobbar i översättarbranschen vet att det ibland kan kännas som att ingen uppskattar det man gör. Jag menar, man gör jobbet, skickar iväg det och sedan hör man aldrig något mer. Möjligen får man se jobbet publicerat online någonstans och bli lite kränkt över att kunden har redigerat ens text och lyckats mata in ett stavfel, två syftningsfel, en huvudsatsordföljd i bisats och en besk eftersmak … 😉

Men: Efter ett tag lär man sig att detta nästan är det bästa som kan hända. Att detta i de flesta fall innebär att kunden är nöjd. För, tro mig: Om de inte är nöjda, då får man veta det! Och så ska det väl vara, antar jag. Då får man krypa till korset, be om ursäkt, göra om och erbjuda sig att dra av på priset… Har man klantat sig så har man, så är det bara!

Men så plötsligt händer det: Man får ett mejl som gärna låter sig sorteras in i den inte helt överfulla mappen CRED. En kund hör av sig för att tala om att de tycker att man gör ett bra jobb och att de är nöjda. Att de sedan dessutom antyder att många andra leverantörer inte aaaaaallsss är lika ”bra som ja”, då känns det på något så där lite svenskt sätt lite extra bra.

Så här skriver de:

Hello again Katarina, I just wanted to let you know that the linguist who worked on the editing of the latest XXX has said that the translation was very good and read as original Swedish content rather than as a translation. The same linguist has also provided similar feedback for previous XXX translations so I wanted to let you know. I also wanted to thank you again for your help. You are always helpful, reliable and flexible. We really appreciate your help with quick turnarounds and additional requests e.g. incorporating source text amends etc. […] I have logged all of the feedback in our quality monitoring database but wanted to let you know that we really value your support.

Tänk så glad man kan bli för några enkla små ord. Tänk vad glad man är att man faktiskt inte la energi på att gnälla om det där lilla extra jobbet som blev med en ändring, utan (till slut) valde att lägga energin på att få jobbet gjort och sedan gå vidare. Samma ansträngning i slutänden, med en nöjd kund som resultat.

Ett härligt sätt att avsluta en arbetsvecka. Sedan har det ju förstås funnits fem olika saker med jobbet som jag blivit arg och ledsen över den här veckan, men det är ju härligt att få sluta med flaggan i topp. Lite som barnen på innebandymatcherna när de var små. Det suger att få stryk med 17-0. Så klart. Men 17-1. Och man gjorde sista målet. Då är hela helgen räddad …

This entry was posted in Allmänt. Bookmark the permalink.